Tävlingsdebut!

Igår gjorde Sam sin tävlingsdebut då han fick äntra ”freestylevärlden” då han var anmäld till en start både i freestyle och htm. Med handen på hjärtat så är det mest heelworken vi har tränat ”seriöst” och där vi faktiskt lagt tid på att träna. Freestylen har vi mest lekt lite med och att jag anmälde honom till start även där var främst för att få två starter för tränings skull i tävlingsmiljö (även om vi faktiskt hade ett program, om än inte lika seriöst som i heelworken).

Vi kom ut lite tidigare än jag planerat så jag räknade med att ha ca 2 timmar på mig innan det skulle dra igång. Satte upp buren, fixade musikinlämning mm och sen gick jag en ordentlig promenad i lugn och ro innan jag satte in Sam i buren efter att han fått kolla av omgivningen lite. Vi hade fått startnummer 4 i htm och 21 i fs, klasserna gick saxat och jag var glad att vi körde htm starten först då jag hade mest förhoppning på att han skulle hålla ihop där. Tävlingen drog dock ut på tiden så sammanlagt fick vi vänta över 4 timmar innan det var dags för vår första start. Vid det laget var både jag och Sam rätt trötta av miljön, musiken, alla hundar mm även om jag tycker att han hanterade miljön bättre än jag trott. Låg tyst i buren och efterhand kopplade han av riktigt bra. Varvade att ha honom i buren (övertäckt), hos mig då jag satt på golvet så han fick kolla in allt och ute med promenader och lite kamplek.

När det började närma sig vår tur tog jag ut honom när det var ett par hundar kvar och när hunden före gick in så värmde vi upp med lite fot och straxt innan vi skulle in öste jag igång honom maximalt med massor med kamp. Sam var så laddad och i perfekt läge och precis då fick jag höra att min skiva inte fungerade… panik!! Det var bara att koppla Sam, springa ut med honom hängandes i leksaken och rota fram mobilen och ge till dj:en. Vid det laget var jag så stressad men tack vare jättegulliga funktionärer fick vi möjlighet att ladda om och gå in efter nästa ekipage. Jag var fortfarande lite uppe i varv när det var vår tur men hade världens gulligaste funktionär som sa åt mig att andas och ta det lugnt. Fy sjutton vilka taskiga tävlingsnerver jag har… Sam var dock grym och hanterade det hela bättre än matten, lite svårare att tagga igång andra omgången men trots det helt med mig när vi klev in på plan, fina lilla hund!

Det märktes att all väntan och mattes knasigheter/stress påverkat honom då han var ganska trött men som han kämpade! Vi kom lite i otakt och jag rörde mig lite för snabbt… typiskt mig när jag blir stressad, vi kom lite sent i övergångarna och vid position 2 (”sidan”) så trampade Sam på min strumpa när han skulle in och sen blev vi båda störda, jag rörde mig  konstigt och Sam började kolla in omgivningen och hunden som skulle in efter oss. Trots det kom han gång igen och jag var så nöjd med honom när vi var klara och känslan att springa av plan med honom när han glatt med svansen på topp hängde sig i belöningen efteråt det kändes bra! Han kändes glad, han kände att JAG var glad och det är det viktigaste!

Heelworkstarten slutade på 23.65 (fördelat på 7.80 | 7.80 | 8.05), uppflyttning och en 8 plats av 20 startande, tjoho!

Efter det blev det ytterligare väntan tills det va dags att köra vår freestylestart nästan sist på dagen. Jag såg på Sam att han var riktigt trött så jag tog ut honom ganska sent, gjorde några snurrar och lite tassarbete och sen kampade och busade jag bara lite precis innan vi skulle in. Sam var splittrad i starten och störd av omgivningen så först tänkte jag bara göra en bit av programmet och belöna honom men när han sen kom igång och jobbade på så körde vi klart och jag försökte att se det som bra tävlingsträning. Jag sa fel kommando efter tassarbetet så då satt Sam kvar med en blick som sa ”skärp dig matte”… ordklok den där! Mycket stora handhjälper som jag tror ibland mer stjälpte än hjälpte, en hel del tapp men jag gillar att han flera gånger kommer tillbaka, samlar ihop sig och jobbar vidare efter en lång dag i en för honom svår miljö. Trots att han var trött kändes han glad efteråt och när vi sen gick ut och busade och gick en promenad var han lika glad och busig som han brukar så jag tror det blev en bra upplevelse!

Freestylestarten slutade ändå förvånande nog på  23,15 (fördelat på 7.50 | 7.85 | 7.80), uppflyttning och en 15 plats av 23 startande.

Är fantastisk nöjd över hur Sam hanterade hela dagen igår utifrån hur ung och oerfaren han är, min fina lilla turbolämmel ❤ Framförallt var det väldigt roligt att vara tillbaka i ”freestylevärlden”, träffa både nya och gamla bekantskaper.

Tack Sam för att du är precis så som du är, du är en fantastisk liten hund och jag tänker sticka ut hakan och säga att jag är ack så stolt över dig! Du får mig att utvecklas och det känns som att du passar mig så bra trots att jag är långt ifrån perfekt. Vi lär av varandra ❤

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tävlingsdebut!

  1. Alyza med flock skriver:

    Stort grattis!!! Va duktiga ni är 👏😃👍

  2. starsweepers skriver:

    Stort GRATTIS igen!!!! 👍❤🌟 Det är klart att du ska vara stolt över din hund. Superbra presterat trots rätt svåra förhållanden. Njut av er bedrift & fortsätt vara stolt! 👍 Kram!

Kommentera

